Rośnie liczba polskich konsumentów, sięgających po lepszą gatunkowo whisky. Trwająca od dłuższego czasu moda na single malty zatacza coraz szersze kręgi i nic nie wskazuje na korektę tego trendu w najbliższym czasie – takie wnioski płyną z danych dostarczonych przez Scotch Whisky Association.

Jak wynika z raportu SWA, w okresie styczeń-sierpień br. import tej klasy whisky do Polski wzrósł o 27,24% w ujęciu ilościowym (liczonym w butelkach o pojemności 0,7l), natomiast pod względem wartości sprowadzanego alkoholu tempo wzrostu wyniosło 22,51%. Rosnące statystyki w segmencie single malt „odbijają się” na tańszej kategorii, tzw. popularnych “blendach”. Import whisky blendowanej w tym samym okresie osiągnął spadki – 9,54% w ujęciu ilościowym oraz 0,15% wartościowym, co oznacza, że nawet w tej kategorii wybieramy droższe odmiany alkoholu.

Łącznie w badanym okresie sprowadzono do Polski 400 tys. butelek single malt o wartości 4,5 mln funtów oraz 13,5 mln blendów o wartości 32 mln funtów. Co warte podkreślenia, na przestrzeni ostatnich dziewięciu lat import single malt do Polski zwiększył się aż siedmiokrotnie (z 57 tys. butelek do 400 tys.), gdzie import blendów wzrósł zaledwie trzykrotnie (z 4,5 mln do 13,5 mln sztuk). Całościowo w raportowanym okresie whisky zaliczyła spadek importu na poziomie 7,41% ilościowo, przy wzroście wartościowym o 2,34%.

Kilka czynników decyduje o rosnącym zainteresowaniu Polaków lepszą jakościowo whisky. Rynek oferuje coraz szerszy asortyment trunków, co daje praktycznie nieograniczone możliwości poszukiwań nowych aromatów i smaków. Intensywny rozwój festiwali whisky oraz barów ukierunkowanych na ten trunek wspiera edukację w zakresie spożywania tego alkoholu. Dodatkowo mamy do czynienia ze wzrostem poziomu zamożności polskiego społeczeństwa. Dla wielu z nas cena przestała być główną determinantą wyboru. Najnowsza wersja raportu KPMG “Rynek dóbr luksusowych w Polsce” potwierdza ten trend. Wartość tego rynku znowu wzrosła – r/r o 13,8% i na koniec tego roku wyniesie aż 23,9 mld zł, a w ciągu kolejnych 5 lat może przekroczyć poziom 39 mld zł. Co ciekawe, mimo iż segment luksusowych alkoholi wzrósł r/r o 9,7% do wartości 1,2 mld zł, wciąż stanowi niewielką część, bo zaledwie 2% całego rynku alkoholi, którego wartość szacowana jest obecnie na 62,5 mld zł. Świadczy to o wciąż niewykorzystanym potencjale segmentu luksusowych trunków.

Podziel się